Optimum Sorting NV is een gerenommeerde en succesvolle onderneming gespecialiseerd in het ontwikkelen, bouwen en installeren van optische sorteermachines. Wij leveren maatwerkoplossingen aan internationale klanten die hoofdzakelijk actief zijn in de levensmiddelenindustrie. Met onze technologie helpen wij onze klanten de kosten voor hun productverwerking te reduceren en een optimale kwaliteit te garanderen. Door onze continue zoektocht naar innovatie en onze samenwerking met gekende onderzoeksinstituten hebben we altijd de recentste technologieën ter beschikking om de meest complexe sorteerproblemen op te lossen. We kunnen daarvoor rekenen op de expertise van een team dat een 75-tal werknemers telt en verspreid zit over 4 locaties (België, Nederland, Amerika en Azië). Samen met ons sterk agentennetwerk willen wij een betrouwbare business partner zijn voor onze klanten en zetten wij sterk in op service, kwaliteit en high-tech oplossingen.

Omwille van onze groeiplannen zijn wij voor onze plant in Hasselt / Eindhoven op zoek naar een

 

Area sales manager

 

WHAT YOU’LL BE DOING

In deze functie ben je verantwoordelijk voor het beheren, stimuleren en realiseren van verkopen in een bepaald gebied en dit door middel van zowel rechtstreekse verkopen bij klanten als door middel van indirecte verkoop via ons agentennetwerk:

  • Agentenbeheer: je bent verantwoordelijk voor het beheer van het agentennetwerk in jouw gebied (Nederland – Duitsland – Polen – Scandinavië), wat inhoudt dat je doelstellingen bepaalt en ervoor zorgt dat de agenten deze begrijpen en naleven. Je volgt hun resultaten en prestaties op en lost eventuele issues op. Je ondersteunt hen en voorziet de nodige training, indien nodig ga je nieuwe samenwerkingen aan,…
  • Klantenbeheer: je onderhoudt goede relaties met klanten en prospecten. Je bezoekt de klanten uit jouw regio dan ook regelmatig
  • Sales cyclus: je stelt offertes op en sluit zelf contracten af. Nadien volg je de machines ook verder op om zodoende de lange termijnrelatie met je klanten te onderhouden. Je hebt hiervoor ook nauw contact met project management. Indien er zaken niet goed lopen, bespreek je deze intern met de service- en/of R&D afdeling
  • Organisatie van demo’s: in de presales fase organiseer jij een demo voor de klanten zodat zij hun product met eigen ogen over onze machine kunnen zien gaan en nadien onder de indruk zijn van de resultaten dat onze machine behaald en overtuigd zijn dat een Optimum sorteermachine is wat zij nodig hebben om hun productverwerking te optimaliseren. Hiervoor werk je nauw samen met het test & demo team.
  • Lead generation: Je gaat zelf op zoek naar nieuwe leads maar krijgt er ook aangeleverd via de agenten en via onze website, beurzen,… je zal dan ook regelmatig (5 – 6 beurzen per jaar) zelf aanwezig zijn op beurzen.
  • Marktonderzoek: je tracht trends te identificeren, klantenbehoeften te begrijpen en concurrentie te analyseren om van daaruit verkoopstrategieën te ontwikkelen (samen met je teamlead en de CSO) die onze sales boost en onze marktpositie versterken
  • Je werkt nauw samen met de andere area sales managers en je rapporteert aan de teamleader Europe.

 

WHAT WE EXPECT

  • Dat jij bereid bent om +/- 80 dagen per jaar naar jouw speelveld van klanten (Nederland – Duitsland – Polen – Scandinavië) te reizen. Dit zijn kortere trips van enkele aaneensluitende dagen
  • Dat je een Bachelor denk- en werkniveau hebt en over een 3 tot 5 jaar ervaring beschikt in B2B verkoop (langere sales cyclus) van technische machines. Ervaring met indirecte verkoop via een agentennetwerk is een groot pluspunt
  • Dat je naast Nederlands en Engels ook nog wel een aardig woordje Duits spreekt omwille van jouw werkgebied
  • Dat je met Office 365 en een CRM pakket kan werken. Dat van ons is Teamleader maar ervaring hierin is niet vereist
  • Dat jouw verkoopstijl gekenmerkt wordt door actieve luistervaardigheden, meedenkend met de klant en met een focus op de lange termijn relatie. Je bent niet op zoek naar de korte, snelle verkopen maar kickt erop wanneer je na maanden gespreksvoering een deal kan closen
  • Dat je het belang van snel reageren binnen sales begrijpt en je team op frequente basis update over jouw lopende projecten om elkaar op de hoogte te houden en te weten wat er speelt 
  • Dat je niet schrikt van verandering maar dit net als een opportuniteit ziet om dingen (nog) beter te doen en te groeien
  • Dat je mee stapt in een cultuur van zelfsturing en open feedback

 

WHAT WE OFFER

  • Keuze wat betreft jouw werklocatie. Dat kan enerzijds onze goed bereikbare werklocatie in Kuringen (op 2 min van de afrit Hasselt-West. Je kan van op de autostrade al zwaaien naar ons) zijn of onze vestiging in Eindhoven.
  • De kans om met meerdere culturen samen te werken, niet enkel omwille van je klantengebied maar ook in de samenwerking met collega’s uit de vestigingen van Nederland en US
  • Rechtstreekse impact op de resultaten van het bedrijf door jouw verkopen. De cirkel start bij sales
  • Een groeiende KMO die wordt gekenmerkt door informele contacten en een familiale sfeer
  • We vinden “the Optimum family” zeker zo belangrijk als onze groei. Daarom hebben we een flexibele urenregeling, een feestcomité dat regelmatig leuke evenementen organiseert, verzorgen we de gezondheid van onze mensen met een wekelijkse fruitmand,…
  • Een marktconform salarispakket, inclusief extralegale voordelen  
  • Volledige keuzevrijheid bij het opnemen van je verlof: wij hebben geen collectieve sluitingsdagen.

 

INTERESSE OF VRAGEN?

Neem contact op met Sandra Holsteyns, HR Business Partner, via het nummer +32 11 75 10 79 of via optimumsortinghrm@optimum-sorting.com  

Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet gewaardeerd